مرجع مکعب روبیک 360

چگونه رکورد حل کردن روبیک بزنیم؟

1- آشنایی با الگوریتم ها

 

برای حل سرعتی مکعبروبیک   این نکته بسیار حائز اهمیت است که شما دستان خود را با الگوریتم ها کاملأ آشنا کنید. بعضی افراد راست دست بوده و برخی دیگر چپ دست اند.بعضی ممکن است الگوریتم هایی را ترجیح دهند که در آنها تنها با ۲ یا ۳ وجه مکعب روبیک  سر و کار دارند و بنابراین نیازی به جابجا کردن و چرخاندن مکعب روبیک  بین دو دست ندارند.گاهی اوقات عاقلانه تر این است که یک الگوریتم را در حالی اجرا کنید که مکعب روبیک   را وارونه در دست گرفته اید و یا ۱۸۰ درجه بچرخانید. این تنظیمات را هر فرد جداگانه باید انجام دهد زیرا هر فرد دید متفاوتی از هر کدام از این الگوریتم ها دارد و اوست که باید تصمیم بگیرد کدامیک از حالات برای او راحت تر و آشنا تر است. این کار مستلزم مدت زمان زیادی است و ممکن است بخش زیادی از وقت کلی شما را بگیرد.

۲- الگوریتم های چندتایی

همانطور که ممکن است خودتان هم متوجه شده باشید، در بعضی مراحل در حل لایه سوم مکعب روبیک  لازم است که چندین الگوریتم با هم انجام شوند.من آنها را با هم عوض کرده ام تا میزان چرخش مکعب روبیک  در دستان شما و در نتیجه در مدت زمان حل مکعب روبیک  کاهش چشمگیری ایجاد شود.

۳-مختصر کردن حرکات انگشتان

بسیاری از روبیکر های حرفه ای توالی های خاصی را در اجرای حرکات توسط انگشتانشان خلق کرده اند.آنها ۲ یا ۴ حرکت را بطور خارق العاده ای با فشار دادن وجوه مکعب روبیک  در انگشتانشان و در مدت زمانی بسیار کوتاه انجام می دهند. بله، این کار مستلزم مهارت بسیار زیادی است.

۴- انتقال الگوریتم ها به ضمیر ناخودآگاه

این نکته بسیار اهمیت دارد که مغز شما الگوریتم ها را به واحدهایی جدایی ناپذیر تبدیل کند زیرا در این حالت شما مجبور نخواهید بود در مورد تک تک حرکات فکر کنید.هر حرکت توسط انگشتان شما اجرا خواهد شد و نه توسط ذهن شما. در این مرحله، فرد می تواند به راحتی وبا ذهنی آزاد به مرحله بعد فکر کند تا اینکه  ذهن خود را درگیر الگوریتمی کند که در حال اجرای آن می باشد. این کار بطور اتوماتیک و توسط ضمیر ناخودآگاه شما انجام می شود! من متوجه این نکته شده ام که اتوماتیک بودن این مرحله تا آنجایی است که اگر من در حین اجرای یک الگوریتم حواسم پرت شده و یا چیزی تمرکز مرا به هم بزند دیگر قادر به ادامه حل مکعب و اجرای ادامه آن الگوریتم نخواهم بود و این نشان می دهد که من تک تک حرکات یک الگوریتم را نمی دانم بلکه تمامی حرکات موجود در یک الگوریتم را به عنوان یک واحد (unit) تصور می کنم. این حالت گاهی باعث خنده دیگران از شما نیز می شود زیرا گاهی افرادی از شما در مورد یک حرکت خاص می پرسندو شما قادر نیستید آن را به آهستگی اجرا کنید و بعد از چند حرکت کاملأ گیج می شوید و باید دوباره الگوریتم را از اول اجرا کنید.

۵- هیچ وقفه یا تأ خیری بین الگوریتم ها نباشد

نکته مهم دیگر این است که وقفه های بین الگوریتم های پی در پی و پشت سر هم باید از بین بروند. فرد باید مدت زمانی را که برای تصمیم گیری صرف می کند را به صفر تقلیل دهد. این مسأله ارتباط تنگاتنگی  با سرعت چرخاندن مکعب روبیک   دارد.چرخاندن سریعتر لزومأ به معنای مدت زمان کمتر نیست اگرچه برای حل سرعتی مکعب روبیک  ، داشتن مهارت از نکات بسیار مهم است اما تأ کید من بر این است که یک فرد معمولی هم مهارت کافی برای حل مکعب روبیک  در مدت زمان بسیار کوتاه را دارد. من معتقدم که تقریبا همه می توانند مهارت کافی برای انجام  ۳ چرخش در ۱ ثانیه را داشته باشند. فراموش نکنید  تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که تعداد محدودی الگوریتم را یاد بگیرید و به سرعت اجرا کنید. و این به همان مسأله اساسی برمیگردد که شما بتوانید دستانتان را با الگوریتم ها آشنا کرده و با آنها عجین شوید. پس چطور ممکن است که چرخاندن سریعتر باعث شود مدت زمان شما بیشتر شود؟ با چرخاندن سریع مکعب روبیک   در حقیقت فرد خود را از این فرصت که چه اتفاقی برای مکعب روبیک  در حال رخ دادن است محروم می کند. در نتیجه بعد از اتمام یک الگوریتم ناگهان فرد با وضعیتی روبرو می شود که نمی داند در گام بعد باید چه حرکت یا الگوریتمی انتخاب کند و مجبور است مدت زمانی را صرف فکر کردن به حرکتی کند که باید انتخاب کند. اگر فرد مکعب روبیک   را فقط کمی  آهسته ترچرخانده بود می توانست ببیند که مکعب روبیک  در چه مرحله ای است و می توانست در حین اجرای چند حرکت آخر از الگوریتم قبل تصمیم بگیرد که در مرحله بعد چه حرکتی را باید انجام دهد. گر بخواهید مدت زمان بین این دو را مقایسه کنید( چرخش های سریع + تأ خیر های بین حرکات )، ( جابجایی های آهسته+ تأخیر های کوتاه تر). با این مقایسه شما نیز متوجه می شوید کدام روش کوتاهتر است.

۶- آماده سازی مکعب روبیک   برای رکوردگیری

من پیشنهاد برخی افراد را مبنی بر استفاده از روغن و گریس های گوناگون برای مکعب شنیده ام. در بین آنها روغن سیلیکون، گرافیت و صابون استفاده بیشتری دارند. براساس تجربیات من روغن سیلیکون از همه بهتر است. ار چه برخی روبیکران حرفه ای معتقدند چرخاندن بسیار زیاد مکعب باعث می شود که گردو خاکی در درون مکعب ایجاد می شود  که بهترین چیز برای نرم شدن مکعب روبیک   است. من پیشنهاد میکنم که مکعب روبیک  خود را روغن کاری کنید زیرا باعث چرخش راحت تر مکعب روبیک  شده و سرعت شما را افزایش میدهد. هر چند که با انجام این کار مکعب روبیک  شما در برابر ضربات اتفاقی شکننده تر و آسیب پذیر ترخواهد شد.

۷- یادآوری چند نکته

در پایان یادآوری چند نکته الزامی است. اول اینکه راز دستیابی به یک رکورد خوب تنها در الگوریتم ها نهفته نیست. به عبارت دیگر یک سیستم به تنهایی نمی تواند یک مکعب روبیک  را حل کند بلکه این انسان است که این کار را انجام می دهد. مهمترین فاکتور برای دستیابی به چنین موفقیتی پشتکار و تمرین زیاد است. همانطور که متوجه شده اید در حل لایه سوم مکعب روبیک   حالت های متفاوتی بوجود می آید و الگوریتم های گوناگونی برای حل این لایه وجود دارند که باید آنها را عوض یا جابجا کنید تا بتوانید آن را حل کنید. پس بهترین سیستم برای دستیابی به حل سرعتی مکعب روبیک چیست؟ من فکر نمی کنم که چیزی به نام “بهترین سیستم ” وجود داشته باشد. یک سیستم ممکن است برای یک نفر خوب باشد در حالیکه برای یک نفر دیگر یک سیستم دیگر خوب و قابل قبول باشد.من معتقدم هر سیستمی که بی نقص و کامل باشد را می توان یک سیستم کامل نامید. به عبارت دیگر بجای مقایسه سیستم های گوناگون این افراد هستند که باید با هم مقایسه شوند. آنان قطعأ قابل قیاس هستند.

۸- محدودیت های حل سرعتی مکعب چیست؟

هر سری از الگوریتم هایی که یک فرد اجرا می کند در حقیقت به صدها الگوریتم محدود می شود. این الگوریتم ها باید به شیوه ای سریع و بدون فکر کردن انجام شوند که این کار باعث محدود شدن زمان حل مکعب روبیک  خواهد شد. پیشنهاد من این است که از یک الگوی زمانی پیروی کنید. در مورد  خود من، من سعی کرده ام یک دیدگاه در مورد رکورد اصلاح شده تعریف کنم: اول قطعات میانی لایه اول را طی ۳ یا ۴ حرکت حل کنم، بعد قطعات گوشه ای  و …. . احتمالاتی که برای وضعیت لایه سوم ممکن است پیش بیاید خیلی بیشتر از دو لایه اول است. احتمال اینکه بعد از حل دو لایه اول وضعیت رنگ های لایه سوم درست باشد ۱ به ۲۱۶ است و احتمال اینکه فرد بعد از جاگذاری کردن لایه سوم  دیگر نیازی به جابجایی آنها نداشته باشد ۱ به ۷۲ است. زمانی را که برای خودم تعریف کردم ۱۱ ثانیه است. بهترین رکورد من در سال ۱۹۸۳ بود که توانستم رکورد ۱۷ ثانیه را به ثبت برسانم.در طول این مدت سعی کرده ام رکورد خودم را حفظ کنمو البته موفق هم بوده ام( ۱۸ ثانیه). داشتن چنین رکوردی بی شک مستلزم تلاش بسیار، مکعبی عالی، و پشتکاری مستمر است.

منبع سایت انگلیسی

Tips and tricks for speedsolving Rubik's Cube 3x3x3 using only one hand



1) Use a loose cube
This is probably pretty obvious but it is the most important thing for doing one handed solves. Your hand will tire out a little bit over the course of each solve, therefore a loose RUBIK'S CUBE  is very important to make sure your hand does not tire out too much after only 1 or 2 solves. Chris uses his oldest speed RUBIK'S CUBE  now solely for one handed solves since it is incredibly loose because of its age.

2) Stretch your fingers before you begin solving and between solves
Stetches help to make sure you don't strain your hand while performing one handed solves. It is possible to injure your hand, so it is helpful to stretch in hopes of preventing any injuries, as well as to loosen up your fingers to turn the faces.

3) Use as many fingers as possible
Always try to hold the cube with as few fingers as possible and turn the faces with as many as possible. As a standard grip Chris recommends holding the RUBIK'S CUBE only with your thumb and middle finger, keeping your index and ring fingers free to do most of the turning. On a very loose RUBIK'S CUBE  you can also utilize your pinky finger from time to time, but generally your pinky finger is only used for stabilizing the cube when changing grips.

4) Practice doing each possible turn from a standard grip
Hold the RUBIK'S CUBE  with your thumb on the front face and middle finger on the back face and practice doing every turn (i.e. R R' R2 L L' L2 U U' U2 D D' D2 B B' B2 F F' F2) from the initial grip. Try pushing faces with your fingers, or using your ring finger for some turns instead of only your index finger. Also try changing the grip slightly and doing turns with your thumb, or gripping on the U and D faces rather than the F and B faces. Try to find the most comfortable way to perform each move for your hand.

5) Use move combos
Move combos are sets of moves where you can alternate turns with different fingers and perform a set of two or three moves very quickly. Here is an example for using your left or right hand,

Left hand: Hold the RUBIK'S CUBE  with your thumb on the center cubie of the front face and your middle finger on the center cubie of the back face. Place your index finger on the back face sticker of the UBL piece and your ring finger on the back face sticker of the DBR piece. From here you can do the combo [RU'] or [U'R]. To do [RU'] flick R with your ring finger then immediately after the face lines up again pull U' with your index finger. For [U'R] simply pull U' with your index finger first and flick R with your ring finger afterwards.

Right hand: Hold the RUBIK'S CUBE with your thumb on the center cubie of the front face and your middle finger on the center cubie of the back face. Place your index finger on the back face sticker of the UBR piece and your ring finger on the back face sticker of the DBL piece. From here you can do the combo [L'U] or [UL']. To do [L'U] flick L' with your ring finger then immediately after the face lines up again pull U with your index finger. For [UL'] simply pull U with your index finger first and flick L' with your ring finger afterwards.

Here are several more move combos for doing turns one handed that we feel should be easy to do after reading the above description.
Left hand: [RU'R] [U'RU'] [R[U2]] [DR'D]
Right hand: [L'UL'] [UL'U] [L'[U2]] [D'LD']

Try to find more move combos that help you utilize two fingers at once to flick two turns quickly in succession.

6) Learn the double turn move combo
If you're just starting out then you can drop quite a bit of your solving time simply by learning this move combo. Chris dropped about 5/6 of total his solving time when he first started, simply by using this combo. This combo is simply a very fast way to perform a double turn on any face. See the descriptions below for performing this combo with either your right or left hand.

Left hand: To do the move [U2] hold the RUBIK'S CUBE  with your thumb on the center cubie of the front face and your ring finger and pinky finger in the general area of the back face stickers of DB, DBL, BL and the center cubie in whichever way that feels most comfortable to you. Your index and middle fingers should both be able to move freely. Place your index finger over the back face sticker of the UBL piece and stretch your middle finger outward. Now pull U' with your index finger. Your middle finger will follow through closer to the cube as your index finger completes the turn, allow it to follow through and catch the back face sticker of the DBL piece and now pull U' again with your middle finger. So the combo [U2] could also be written as [U'U'] for doing it with your left hand.

Right hand: To do the move [U2] hold the RUBIK'S CUBE  with your thumb on the center cubie of the front face and your ring finger and pinky finger in the general area of the back face stickers of DB, DBR, BR and the center cubie in whichever way that feels most comfortable to you. Your index and middle fingers should both be able to move freely. Place your index finger over the back face sticker of the UBR piece and stretch your middle finger outward. Now pull U with your index finger. Your middle finger will follow through closer to the cube as your index finger completes the turn, allow it to follow through and catch the back face sticker of the DBR piece and now pull U again with your middle finger. So the combo [U2] could also be written as [U U] for doing it with your right hand.

Even if you don't want to try to be very fast for one handed cubing, but you are interested in learning one handed cubing then learning this move combo is a MUST. In solving for one handed one of the most important things to always keep in mind is to try to conserve your hand strength, since your hand will tire out over the course of one solve. Doing this move allows you to let your index finger rest, rather than having to pull two turns of the U face with only your index finger. Try turning several double turns of the U face using only your index finger, you'll find that it will tire out very quickly. If your index finger tires out too quickly over the course of a solve then your times will inevitably slow down. Using this move combo allows you to spread the work of doing a double turn between your index and middle fingers, allowing your index finger to rest a little. Your middle finger rarely gets used other than for gripping the cube, so try to use it whenever you can to help alleviate some of the stress a solve will put on your other fingers. These double turn combos can also involve other fingers as well. For example [D2] is much faster to perform by flicking first with your ring finger then your middle finger, leaving your index finger and thumb to grip the cube. So try to do these double turn move combos in the most comfortable and also quickest way possible for your hands.

7) Use one handed finger tricks
Finger tricks are different from move combos in that for finger tricks you turn two faces quickly in succession using only one finger, rather than alternating fingers. Finger tricks are more tiring on the finger being used than move combos are, however they allow you to turn two faces even more quickly than move combos. If you are serious about speed cubing with only one hand then try to use finger tricks when you can, however be aware that using them will tire your hand out more than not using them over the course of a solve. If you do plan to get fast with one hand, use finger tricks frequently to try to strengthen your hand so that your hand will not tire out as much over the course of a solve. Below are some examples of finger tricks with your left and with your right hand.


For the purposes of notation finger tricks will always be denoted by parenthesis ( and ) and move combos will always be denoted by brackets [ and ]

Left hand: To do the finger trick (UR') hold the RUBIK'S CUBE with the standard grip as described in the above examples, with your thumb and middle finger. Place your index finger on the left side sticker of the UBL piece. Now push U with your index finger. As the U face once again lines up with the RUBIK'S CUBE   start to pull R' with your finger without stopping the motion of your hand. You should execute both turns as one fluid motion with the side of your index finger ending up on the front face sticker of the DFR piece.
Right hand: To do the finger trick (U'L) hold the cube with the standard grip as described in the above examples, with your thumb and middle finger. Place your index finger on the right side sticker of the UBR piece. Now push U' with your index finger. As the U face once again lines up with the cube start to pull L with your finger without stopping the motion of your hand. You should execute both turns as one fluid motion with the side of your index finger ending up on the front face sticker of the DFL piece.

The following are some more finger tricks that are useful to know. We leave the descriptions out to allow you to find the best ways to perform them for your hands.
Left hand: (LU') (L[U2]) (R'U)
Right hand: (R'U) (R'[U2]) (LU')

7) Increasing hand strength/dexterity
One thing that we both agree on to be very important for one handed cubing is to increase the strength of your hands. If you have a hand grip exerciser, where you have to squeeze it and it provides resistance, then this would be a good way to do this. Also just practicing a lot of one handed solves will do this, but it may take more time. You also need to get used to using your fingers independently, and bending one independent of the others. For example the double turn move combo may feel awkward at first since it uses your middle finger independently of your index finger, however practicing this move over and over will help. One sure way of increasing your hand strength and dexterity is to just practice lots of one handed solves, however hand exercises as well as stretching your hand frequently help as well. You can do hand stretches even just during the day without planning on doing any solves, which will also help to increase your dexterity

   + ؟؟؟ ; ۱:٠٩ ‎ب.ظ ; چهارشنبه ٢٤ آبان ،۱۳٩۱
comment نظرات ()